Szolgáltatások
programok
2019. november
HKSzCsPSzV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2011. 08. 16. kedd
Gondolattúra a Ludwigban 2015.
7-14. évfolyam
Művészetek

A verseny célja: hogy megismertesse az érdeklődő fiatalokat a jelenkor művészetével, felhívja a figyelmüket a kortárs alkotások sokszínű, izgalmas világára, illetve felkeltse az érdeklődésüket a környezetükben zajló művészeti folyamatok iránt.


A verseny kezdete:
2014 december
helyszíne:
A tanuló iskolája
A nevezés határideje:
Lezárva
módja:
online
A(z) 1. forduló időpontja:
2014 december
helyszíne:
A tanuló iskolája
A(z) 2. forduló időpontja:
2015 március 5.
helyszíne:
Ludwig Múzeum
A(z) 3. forduló időpontja:
2015. március 26.
helyszíne:
Ludwig Múzeum
Eredményhirdetés időpontja:
2015.06.03.  11:00
helyszíne:
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
A verseny meghirdetője:
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet
szakmai felelőse:
Varga Ferenc
elérhetősége:
varga.ferenc@fppti.hu; 338-2156/107
koordinátora:
Bondzsér Zita
elérhetősége:
bondzser.zita@fppti.hu; 338-2156/152

style3

Gratulálunk a résztvevőknek, felkészítő tanáraiknak a magas színvonalú verseny szívet gyönyörködtető szóbeli produkcióihoz!

A díjazottakat várjuk az ünnepélyes díjkiosztóra.

 

VERSENYFELHÍVÁS

Gondolattúra a Ludwigban - múzeum- és művészetbarát tanulók részére.
Benyomások, élmények, felfedezések Magyarország legjelentősebb kortárs művészeti gyűjteményében

A 2014/2015. tanévben a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, a Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógia Intézet műelemző versenyt hirdet.

A verseny célja, hogy megismertesse az érdeklődő fiatalokat a jelenkor művészetével, felhívja a figyelmüket a kortárs alkotások sokszínű, izgalmas világára, illetve felkeltse az érdeklődésüket a környezetükben zajló művészeti folyamatok iránt.

A résztvevők köre: fővárosi általános és középiskolás tanulók, szakképzésben részt vevő fiatalok (7-14. évfolyam).

Mi is az a kortárs?

Használjuk, de nem biztos, hogy tudjuk is, mit jelent: a kortárs fogalma, a kortárs művészet valami olyasmi, ami itt van, egészen közel, de mégis többnyire idegennek és érthetetlennek hat.

Pedig ki tagadná, hogy a világ, amelyben él, a legotthonosabb a számára. Azok az épületek, tévéműsorok, filmek, ételek, sportesemények, amelyek a jelenünket meghatározzák, bizonyosan minden korábbinál közelebb állnak hozzánk. Kortárs lehet az, aki ugyanabban az évben születik, mint te. A barátaid az iskolában. De kortársad lehet egy nálad sokkal idősebb személy is, ha például azonos politikai rezsim vagy kormányzati rendszer alatt éltek. Nemcsak az idő tehát a meghatározó tényező.

Így van ez a képzőművészet esetében is. Kortárs lehet a művészet is, de nem csupán azért, mert ma készült. A kortárs művészet az, ami tükröt tart nekünk, amiben felfedezhetjük a ma és a holnap gondolatait. A kortárs mű láttán gyakran felkiáltunk: ”Ilyet én is tudok!”, de amikor alaposabban megnézzük, az is kiderülhet, hogy mégsem. A kortárs talán nem mindig szép, de gondolatokban bővelkedik, és ha egy kicsi időt szánsz rá, megéri felfedezni a közösséget a műtárgy és önmagad között.

Végre itt a lehetőség, hogy megbarátkozz vele, és értő, kíváncsi szemmel tégy egy felfedezőutat a kortárs művészet világában. Vágj bele, legyen a kortársad, a barátod, a gondolataid kifejezője a művészet! Kalandra fel, vár a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum!

A verseny kétfordulós, melyeket megelőzően a szervezők tárlatvezetésre, a gyűjtemény megismerésére invitálják a felkészítő pedagógusokat és a résztvevő diákokat.

Nevezés: 2015. február 20-ig

A jelentkezés menete:

  • A belépéshez szükséges névvel és jelszóval nem rendelkezők részére regisztráció a Tehetségháló weboldal Regisztráció felületen.
  • Bejelentkezés a regisztráció során megadott belépési név és jelszó segítségével.
  • A bejelentkezést követően válik elérhetővé a http://www.tehetseghalo.hu/versenyek felületen az egyes versenyekre történő jelentkezés online űrlapja.
  • Az online jelentkezési űrlap mezőinek pontos kitöltése (tanulónként egy űrlap)
  • A sikeres jelentkezést követően az adott verseny oldalán látható a versenyre jelentkezett iskolák, illetve a versenyre jelentkező tanulók neve.

A jelentkezéssel kapcsolatban esetlegesen felmerülő problémákat az info@tehetseghalo.hu e-mail címen kérjük jelezni.

Tárlatvezetések:

2015. január 20., kedd 15-17 óra között.

2015. február 5., csütörtök 15-17 óra között.

A tárlatvezetésekre és a verseny fordulóira a Ludwig Múzeumban (1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.) kerül sor.

I. forduló: a tanuló iskolája

I. forduló ideje: 2014. december

II. forduló/tárlatvezetések : Ludwig Múzeum (1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.)

II. forduló ideje:

 

2015. január 20., kedd 15-17 óra között.

2015. február 5., csütörtök 15-17 óra között.

 

Találkozó a múzeum főbejáratánál.

III. forduló/írásbeli: 2015. március 5. (csütörtök) 10.00 – írásbeli

1. Írásbeli tesztfeladat

A megoldásra fordítható idő: 45 perc.

A felkészülésnél érdemes a második világháború utáni művészetet elemző könyvek mellett a múzeum tereiben látható műtárgyakat is alaposan tanulmányozni.

2. Egy műtárgy írásbeli elemzése. Rendelkezésre álló idő: 60 perc.

Az elemzendő műtárgy a múzeum raktárából való, az állandó kiállításon nem szerepel. 

IV. forduló/szóbeli: 2015. március 26. (csütörtök) 10.00 – szóbeli

Találkozó a múzeum főbejáratánál.A versenyzők 10 perces szóbeli műelemzést (kiselőadást) tartanak a Ludwig Múzeum termeiben elhelyezett alkotások segítségével. A mű kiválasztása a megadott listából, közvetlenül a szóbeli kiselőadás megtartása előtt történik.

A műtárgyakat a Ludwig Múzeum Gyűjteményéből összeállított gyűjteményi kiállítás anyagából válogatják a szervezők.
A listátkat a tárlatvezetések alatt teszik közzé a meghirdetők.

Változás az előző években lefolytatott versenyekhez képest, hogy párba állított művek összehasonlító elemzését várják el a rendezők a versenyzőktől A kiselőadást megelőzően összeállított, előre megadott műtárgy párokat tartalmazó kártyákból húznak a versenyzők. A kártyákon szereplő műveket kell elemezniük a tanulóknak. Az alkotásokat a szervezők átgondolt szempontrendszer szerint, tehát nem véletlenszerűen párosítják. A kettős elemzés lehetőséget biztosít a versenyző számára sokszínű felkészültségének bizonyítására. Így bemutathatja tudását az összehasonlító elemzés módszereinek alkalmazásában, a művek közös és eltérő tartalmainak feltárásában, valamint az alkotások struktúráinak mélyebb megértéshez segítheti hozzá a tanulókat.

További eltérés az idei szóbeli versenyen a korábbiakhoz képest, hogy a tanulók meghatározott számú kérdéseket tehetnek fel versenyző azonos életkori kategóriákban induló társaiknak a kiselőadást követően. Ezzel a kiírók szeretnék erősíteni a diákok vitakultúráját, érvelési képességét. A zsűri értékelésénél figyelembe veszi a feltett kérdések megfogalmazását, segítő jellegét, tartalmi pontosságát.

E tanévtől a diákok is értékelhetik a szóbeli verseny zárásaként társaik teljesítményét.

Szeretnénk felhívni az érdeklődő kollégák és diákok figyelmét a tárlatvezetésekre, ahol részletes tájékoztatást kaphatnak a változásokról.

Az első forduló írásbeli és a második forduló szóbeli elemzésének értékelési szempontsora:

  • Anyaghasználat. A technikák ismerete.
  • A mű formarendje. Formakapcsolódási módok. Formaellentétek.
  • A sík és a tér viszonya az adott műben. Térrétegek. A mű viszonya a kiállítótérhez.
  • A színek szerepe. Domináns szín- és tónuskontrasztok. Fény-árnyék hatások.
  • Komponálásmód, formátum, figyelemvezetés. Egység, ellentét, egyensúly, alá- és mellérendeltség, kiemelés megjelenése az alkotásokban.
  • A tartalom és a forma viszonya. A műtárgy tartalmi elemzésénél a következő problémafelvetések figyelembevételét ajánljuk:
    • Munka és szabadidő
    • Történelmi emlékezet
    • Újrahasznosítás, újrafelhasználás (recycling)
    • Múzeumi szerepvállalás, múzeumi emlékezet
  • Személyesség a művészetben
  • Előadásmód, szakkifejezések használata, kérdések megfogalmazása, az összehasonlító elemzés  tartalma.

Az alábbiakban a Ludwig Múzeum munkatársainak levelét idézzük a témaválasztással kapcsolatban, mintegy vezérfonalként: 

Műelemző műtárgylista 2015

 1. Jovánovics György: Ostgiebel (1998)

 2. Nádler István: Hommage à Néray Katalin (2007)

 3.  Szabó Ágnes: Szabadság-szobor sziluett (2000)

 4. Benczúr Emese: Ha száz évig élek is (Should I live to be a hundred) (1997)

 5. El-Hassan Róza: Feszített szék a Stretched Objects-sorozatból (1995)

 6.  Nedko Solakov : Kastély (1993)

 7. Perjovschi, Dan: Glass-nost (1997)

 8. Nemes Nemes Csaba: Remake I-X. (2007)

 9. Ciprian Mureşan: Kommunizmus sosem volt (2006)

 10. Société Réaliste: Greater Europa, 2008-2009

 11. Szacsva y Pál: Reprojekció XXXIV (2002)

 12. Tehnica Schweiz: Ingázó tüzérek I-VIII (2006)

 13. Pauer Gyula: AZ EZERKILENCSZÁZÖTVENHATOS FORRADALOM EMLÉKÉRE (2006)

 14. Roman Ondák: Meghosszabbított álom (1996)

 15. Birkás Ákos: Férfiak 1. (64) (2006)

 16. Sugár János: Az analfabéta írógépe (2001)

 Az úgynevezett II. fordulót – az iskolai fordulót követően – a Ludwig Múzeumban, a fent említett kiállításon rendezzük.

Ajánlott irodalom:

  • Szabó Attila: Művészettörténet vázlatokban. Független Pedagógiai Intézet Tankönyvcentruma, 2006.
  • Tatai Erzsébet: Művészettörténeti Ismeretek. Enciklopédia kiadó, Budapest, 2003.
  • Kortárs Művészeti Lexikon: http://artportal.hu/lexikon/fooldal/
  • Beke László: Műalkotások elemzése – A gimnázium I-III. osztálya számára. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.
  • Sulinet, művészettörténet: http://www.sulinet.hu/tovabbtan/felveteli/ttkuj/temuvtori.html
  • Imreh Zoltánné: Korok és Stílusok – Műalkotások elemzése, 3. kötet. Comenius Kiadó, Pomáz.
  • Pataki Gábor: Művészettörténet – A nyolcosztályos gimnáziumok VII. osztályának, a 17 éveseknek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1999.
  • Fekete Ilona, Radák Luca, Rákos Katalin: Műelemző 4. Az impresszionizmustól a kortárs képzőművészetig. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2007.

Az eredmények közzétételének módja: Intézetünk honlapján és elektronikus Hírlevelünkön  keresztül a regisztráció során megadott e-mail címre történik.

Ünnepélyes díjátadás: a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet által szervezett Tehetségnapon, 2015. június 3-án, szerdán 11.00 órakor lesz a Ludwig Múzeumban (1095 Budapest, Komor Marcell utca 1.).

A Tehetségnapra a legjobb eredményt elért I., II. és III. helyezettet, kündíjasokat és felkészítő tanárát várjuk. Az eseményre névre szóló meghívót küldünk.

Kalandokkal teli, izgalmas utazást kívánunk a kortárs művészet világában! 

Szervezők:

Hemrik László
Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

Zele János
Budapesti Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium

Varga Ferenc
Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet és munkatársaik

 


A verseny eredményei

Forduló
1.forduló
2.forduló


Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés