Szolgáltatások
programok
2019. szeptember
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Kollégiumi nevelés
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2011. 12. 12. hétfő
Fővárosi Pedagógia Napok rendezvénye
Fővárosi Pedagógiai Napok 2011

A Deák Ferenc Középiskolai Kollégium vezetője, Mikes György kezdeményezésére kerekasztal-beszélgetés szerveződött a Fővárosi Pedagógiai Napok programsorozatának keretében.

A téma: A sajátos nevelésű és a hátrányos helyzetű fiatalok tehetséggondozása és helyzete a közoktatásban
A beszélgetést Kerényi Mária, a Zöld Kakas Líceum igazgatója vezette.

A további résztvevők:

  • Braun József, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének elnökségi tagja és az SNI Tehetségsegítő Tanács vezetőségi tagja,

  • Csillag Ferenc, az MFPI pedagógiai szakértője,

  • Mikes György, a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium igazgatója,

  • Palánczné Németh Zsuzsanna, az Újbudai Speciális Szakiskola igazgatója,

  • Perkó László, az Öveges József SZKI igazgatója,

  • Vágvölgyi Ágnes, klinikai szociálpedagógus.

Fájdalommal emlékeztek a résztvevők Kunné Szörényi Katalinra, a Gyermekház Alapítványi Iskola vezetőjére, aki még a beszélgetésre a meghívást elfogadta, ám ebben az időpontban már nem lehetett közöttünk.  

Éppen ebben az időszakban a Deák Kollégium Klubja ad otthont a kollégium SNI-s tanulóinak műveiből válogató képzőművészeti kiállításnak. A közel félszáz alkotás nagy élményt jelent az érdeklődő számára, hiszen a készítőik lelkiállapotát közvetítő képek olykor megrázóak, megrendítőek. A beszélgetéshez kiváló alapot szolgáltattak.

Miről is gondolkodtunk közösen?

  • a tehetség megjelenéséről,

  • a tehetség értelmezéséről,

  • az oktatási rendszer – a témát érintő – szabályozásáról,

  • egyéni életutakról, sorsokról,

  • a segítés módjairól (vajon mindenkinek adható-e segítség?)

A tehetség értelmezésének két megfogalmazását is érdemes felelevenítenünk:
Goethe: A tehetség 98%-a szorgalom.
Chagall: Az igazi tehetség nem a valóságot látja, hanem az őt körülvevő világot sajátos expresszivitásban éli meg és közvetíti.

Mindennapos nevelőmunkánk során éppen ez utóbbi típussal találkozunk.

A beszélgetés során markánsan kirajzolódott, hogy nagy felelősség hárul a tanulót nevelő pedagógusra, hiszen igen sok esetben a családi háttér hanyagoló attitűdje miatt fel sem tűnik a tehetség. Azok a diákok, akikről a beszélgetés szólt, gyakran furcsák, egy-egy esetben szinte kezelhetetlenek. Biztos, szeretetteljes, elfogadó és elkötelezett személyiségformálással a társadalmi lét hasznos tagjaivá nevelhetők. A hallgatóság ezen a ponton kapcsolódott be a beszélgetésbe, s személyes példákkal egészítették ki a hallottakat.

A programra 40 kolléga jött el. A közel két és félórás program betöltötte célját. A sokszínű látásmód gazdagította a hallgatóságot.

Csillag Ferenc

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés