Azokat az utakat, azt a nyomvonalat, amelyet e tartalmak oktatása során a gyermek,
ifjú bejár, megismer, élénk színekkel tölti ki az emocionális nevelésre adódó
rendkívül sok alkalom, az érzelmi gazdagság felismerésének, felismertetésének
számos lehetősége mind a tanórai, mind a tanórán kívüli fejlesztő tevékenységek
folyamán.
A művészeti tantárgyak oktatása legjelentősebb sajátosságainak egyike az érzelmi
nevelés fontossága. Az a lehetőség, hogy a művészeti alkotások megismerése emberi
sorskérdéseket tár fel, élethelyzeteket modellez, ember- ember, környezet-társadalom,
egyén-közösség közötti konfliktusokat, probléma megoldási javaslatokat modellez.
Mindezek a kérdések hasonló módon tárulnak fel egy-egy kitűnően vezetett ének-zene
órán például J. S. Bach János Passiójának elemzésekor, vagy rajz-vizuális kultúra
tanóra keretében rendezett műelemző órán M.Grünewald Isenheimi oltárának megtárgyalásakor,
mozgóképkultúra-médiaismeret tantárgynál Huszárik Zoltán rövid filmjének az Elégiának
megbeszélésekor, vagy a különböző néptáncformák megismertetésében.
Másrészt tantárgyaink jelentős szerepet játszanak a kreatív alkotó folyamatok
elsajátíttatásában, gyakoroltatásában, az önállóan, illetve csoportosan készülő
alkotások munkafolyamatának megtervezésében, a művek értékelésében, bemutatásában,
legyen az egy iskolai ünnepély, tárlat, iskola galéria, filmvetítés.
Területünk különleges lehetőséget hordoz a személyiség formálására az értékek
megteremtésében, felerősítésében a talmi, csalóka, nemegyszer hazug csábításokkal
szemben.