Szolgáltatások
programok
2017. november
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2009. 04. 15. szerda
Az Intézet története

A Bárczy program

A XIX. század utolsó negyedétől kezdődően évtizedek alatt világvárossá fejlődött Budapest. Az ipar, a gazdasági élet fejlődése elodázhatatlan szükségletté tette a közoktatás fejlesztését is. E munkának Bárczy István volt a szellemi vezére kezdetben mint közoktatásügyi tanácsnok, majd mint a főváros polgármestere. Bárczy világosan látta, hogy a közoktatás fejlesztését az alapoknál kell kezdeni. Programja szerint a legfontosabb teendők:

  • az iskolahálózat fejlesztése,
  • a főváros sajátosságait figyelembe vevő helyi tanterv megalkotása és
  • a budapesti pedagógusok – elsősorban a tanítók – szakmai, pedagógiai és pszichológiai kultúrájának emelése.

Az iskolaépítési program keretében többek között olyan, a maguk korában szinte palotának tekinthető iskolák épültek, mint amilyenben a mai Kőrösi Csoma Sándor Gimnázium működik, vagy a Mester utcában, ill. a XIII. kerületi Dózsa György út és a Lehel út sarkán álló iskola. Ezeket az iskolákat a kor legkiválóbb építészei tervezték. Többségüket a város akkori peremére építették, hogy csökkentsék a belső zsúfoltságot

A korszerű tananyagot az alapos, a kor haladó pedagógiai-pszichológiai eredményeit hasznosító tanterv jelentette. Bárczy már 1904-ben – egy évvel az elemi iskolák állami tantervének megjelenése előtt – kiadta gyakorlati kipróbálásra a főváros helyi tantervének tervezetét, amely azután a tanításban szerzett tapasztalatok, a tanítóság véleménye alapján 1913-ban lépett életbe. Ennek a helyi tantervnek általános pedagógiai és szakmódszertani útmutatásokat tartalmazó része sok tekintetben ma is időtálló: a nevelőtestületek jogosultsága, a nevelőtestületi egység, a módszertani szabadság, az iskola nyitottsága stb.

Az iskolai nevelés kulcsfigurája a pedagógus. Jól képzett pedagógus nélkül nincs eredményes iskolai nevelés. Budapest oktatásügyének irányítói nem tartották kielégítőnek az akkori, négy évfolyamos középfokú tanítóképzést. Keresték mind a képzés színvonalemelésének, mind a már működő tanítók továbbképzésének lehetőségeit. Bárczy javaslatára a főváros érettségire épülő tanítóképző létesítését kérte az akkori Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumtól. Ez az intézmény vállalta volna a már működő tanítók továbbképzését is. A minisztérium a tanítóképző létesítéséhez nem járult hozzá, a tanítók továbbképzésének megoldását viszont a fővárosra bízta. A továbbképzés szervezeti és tartalmi kidolgozására Bárczy dr.Weszely Ödön tanulmányi felügyelőt kérte fel.

Ebben az időben Európában már működött néhány pedagógus-továbbképző intézmény. Weszely gondosan tanulmányozta ezek szervezetét, tevékenységük tartalmi elemeit. Olyan intézmény kialakítására törekedett, amely a kezdő tanítót bevezeti az iskolai munkába, megszünteti képzettségének hiányosságait, alkalmassá teszi hivatásának magas szintű gyakorlására, a már működő pedagógusnak pedig lehetőséget ad szakmai-pedagógiai műveltsége gyarapítására.

Weszely tervezetét a főváros közgyűlése elfogadta, és Bárczy István 1912. február 1-jén a VIII. kerületi Mária Terézia – ma Horváth Mihály – téri iskola épületében megnyitotta a Fővárosi Pedagógiai Szemináriumot. Megnyitó beszédében kiemelte, hogy a Szemináriumban “megismerheti a kezdő tanító a fővárosi iskolát a maga valóságában, annak tényleges gyakorlatát, elméleti alapját és ideális követelményeit. Kiegészítheti tudását azzal, amit neki a képző nem nyújtott, mert részben a tárgyak nagy zsúfoltsága miatt, részben a képzőbe járó tanulók kora miatt nem is nyújthatott.”

 

  1/11 Következő >>
Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés