Szolgáltatások
programok
2019. szeptember
HKSzCsPSzV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2012. 05. 29. kedd
Drámafoglalkozás nem csak osztályfőnökök részére

2012. május 14-én tartottuk meg azt a foglalkozást, amelyet elsősorban osztályfőnökök részére szerveztünk, de a résztvevők között volt több gyermek-és ifjúságvédelmi koordinátor és felelős is. A cél az volt, hogy olyan játékokat próbálhassanak ki a saját bőrükön, amelyeket az osztályfőnöki munkájukban tudnak majd hasznosítani.

A foglalkozást Linkai Virág drámajáték-vezető, magyartanár és fejlesztőpedagógus vezette, aki már 9 éve maga is osztályfőnök.

A munkám során gyakran tapasztaltam, milyen nehéz helyzetben vannak az osztályfőnökök, akik tulajdonképpen képzés és bevált eszközök nélkül végzik ezt a munkát. Honnan is kellene érteniük hozzá? Az egyetemen nem tanítják, az iskolákban pedig nincs arra sem idő, sem energia, hogy mindenkit felkészítsenek a rá váró feladatra. Nem lehet csodálkozni, hogy sokaknak az, hogy osztályfőnökök, csupán némi plusz adminisztrációt jelent, pedig nagy feladat, nagy felelősség, és végtelen lehetőség rejlik benne.

Felmerülhet az is kérdésként, hogy kell-e, hogy egy osztály egyben közösség is legyen? Nem kell, de ha azzá válhat, miért ne használnánk ki a közösségben rejlő pedagógiai lehetőségeket? Egy 30 fő körüli csoport mindenképp strukturálódik valahogy, de ez a folyamat tudatosan befolyásolható, oktatási-nevelési célok szolgálatába állítható. Az osztályközösség nem jelent baráti társaságot, csupán annyit, hogy tagjai ismerik, elfogadják, és tisztelik a másikat, megbíznak egymásban. Tudják, hogy kinek milyen értékei vannak, kit mikor lehet megszólítani, kire mikor lehet számítani. Ideális esetben így néz ki egy jól működő közösség. Akkor lehet ilyen, ha a vezető sok időt és energiát tesz bele, ha elkötelezi magát az osztály mellett. Ebben próbáltunk, próbálunk segítséget nyújtani.

A foglalkozáson résztvevők többnyire nem ismerték egymást, különböző iskolákból érkeztek, és mint a bemutatkozásnál kiderült, különböző elvárásokkal is. Volt, aki a következő tanévtől kap először osztályt, volt, aki már évek óta látja el ezt a feladatot, de szeretne fejlődni, szeretne tanulni a többiek tapasztalataiból, és olyan is volt, aki játszani jött. A játékok előtt Linkai Virág drámajáték-vezető mindig elmondta, hogy mikor érdemes kipróbálni, milyen változatai léteznek még, mit fejleszt, mire kell vigyázni. A játékok után pedig meghallgattuk egymás visszajelzéseit, élményeit, ami nagyon fontos része az ilyen jellegű foglalkozásoknak, akár felnőttek, akár diákok vesznek részt rajta.

A nehézségek megbeszélésére is volt lehetőség. Volt, aki elmondta, hogy szívesen kipróbálná az osztályával, de 36-an vannak, és nem tudja, meg lehet-e úgy szervezni, hogy senki ne maradjon ki, és az óra se essen szét. Volt, aki attól tartott, hogy nem veszik komolyan, elbohóckodják a diákjai. Bízom benne, hogy segített nekik az, hogy közösen gondolkodtunk a kérdéseken, közösen kerestük a megoldást. Felmerült az igény a folytatásra, így megbeszéltük, hogy augusztus végén, a tanév kezdete előtt ismét tartunk egy hasonló foglalkozást.

 

Gyarmati Katalin
koordinátor
Gimnáziumi kör

 

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés