Szolgáltatások
programok
2017. november
HKSzCsPSzV
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
html plain titleonly titleandlead full need dontneed 1000
Hírlevél feliratkozás
partnereink
BudapestPortál
Fővárosi Oktatási Portál
Budapesti Ifjúsági Portál
Én iskolám
FOK
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Betűméret csökkentéseBetűméret növelése
Cikk nyomtatása
2016. 05. 23. hétfő
Mérések – eredmények – fejlesztések
Szakmai délután a kompetenciaérésről - összefoglaló

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ 2016. május 18-án Mérések – eredmények – fejlesztések címmel pedagógiai napot tartott a Kőrösi Csoma Sándor Kőbányai Kulturális Központban.

 

A rendezvényen Lánczky Edit, a Budapesti POK főosztályvezetője köszöntötte a megjelenteket. Az előadók bemutatásához kapcsolódóan hangsúlyozta, hogy a szakmai nap célja a gyakorlatban jól hasznosítható információk eljuttatása az iskolákhoz.

Pongrácz László, az Oktatási Hivatal Köznevelési Programok Főosztályának főosztályvezetője előadásában az iskolalisták kérdéskörén keresztül hívta fel a figyelmet a kompetenciamérésekből nyert adatok felhasználási lehetőségeire, a mérési rendszer szolgáltatásaira. Rámutatott, hogy a közvélemény által ismert iskolarangsorok több ok miatt is alkalmatlanok arra, hogy az iskolák számára valódi referenciát jelentsenek, ám az Oktatási Hivatal képes hiteles adatokon nyugvó, valamennyi intézmény számára jól hasznosítható iskolalisták készítésére. Az előadásból a statisztikai fogalmak megértéséhez is közérthető segítséget kaptak a jelenlévők, hiszen az eredmények hasznosításának feltétele a FIT-jelentés adatainak helyes értelmezése. A fogalmak tisztázása nyomán bizonyítást nyert, hogy a csupán átlagpontok alapján felállított sorrendek félrevezetőek.

Pongrácz László kifejtette, hogy a hozzáadott pedagógiai érték a „jó iskola” kritériuma, ez szolgálhat a releváns összehasonlítás alapjául. Ez a két mutató az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása, illetve a korábbi eredményekhez mért fejlesztő hatása. Az Oktatási Hivatal e két mutató alapján állít majd össze listákat. Azok az iskolák, amelyek eredményei hozzáadott pedagógiai érték mutatói alapján szignifikánsan jobbak, sőt a jó eredményt tartósan, több éven át is elérik, mintául szolgálhatnak a többi, hasonló adottságú intézmény számára is. Az előadó végül összegezte az Oktatási Hivatal listáinak előnyeit, és bátorította az intézményeket a mérési rendszer kínálta lehetőségek kihasználására.

A Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ mérés-értékelés munkacsoportjának intézményfejlesztési referensei a kompetenciamérés eredményeinek gyakorlati felhasználási lehetőségeiről tartottak előadást.

Dugasz Jánosbemutatta az OKM-jelentésekben rejlő összehasonlítási lehetőségeket. A Budapesti POK szolgáltatási területéhez tartozó intézmények számára valamennyi viszonyítási szempont szerint kínált mintát az összehasonlításra. Hangsúlyozta, hogy a helyes következtetések levonásának alapfeltétele az adekvát referenciacsoport kiválasztása. A trendvizsgálatok eredményének értelmezése, a háttértényezők feltérképezése az iskola feladata. Ezek ismeretében jelölhetők ki megfelelő fejlesztési célok, születhetnek megvalósítható intézkedési tervek.

Südi Ilonaa FIT elemzőszoftver kínálta lehetőségeket mutatta be. A szoftver használatát, az adatszerkesztés, a tanulói profilok, a feladatonkénti eredmények elemzési lehetőségeit gyakorlati példákon keresztül világította meg. Az előadó hangsúlyozta, hogy az elemzést végző saját igényei szerint állíthatja össze a vizsgálandó tanulók és a vizsgált eredmények körét, így valóban rendkívül mélyreható elemzésre kínálkozik alkalom. Ennek kihasználásával kitágulnak az egyéni fejlesztés terei, ezért az lenne kívánatos, ha az iskolákban minél több kolléga számára hozzáférhetővé válna ez a lehetőség.

Török Józsefa kompetenciamérésre alapuló fejlesztés egy lehetséges módját mutatta be. A folyamat lépéseit a mindennapi pedagógiai gyakorlatból vett példákkal illusztrálta az előadó, hangsúlyozva a kompetenciafejlesztés intézményi szintű, kereszttantervi jellegét. Egy ajánlott modell segítségével kínált mintát arra, hogy a nevelőtestület egyes tagjai a fejlesztés melyik fázisában kaphatnak vagy vállalhatnak feladatot. Felhívta a résztvevők figyelmét, hogy a beazonosított hiányosságok felszámolásához a Budapesti Pedagógiai Oktatási Központ többféle módon is kínál segítséget.

A szakmai délutánon résztvevők érdeklődéssel követték nyomon az előadók által kiemelt lehetőségeket, a rendezvényt értékelő kérdőívek összegző eredménye szerint 82 %-os volt a hallgatói elégedettség.

 

Az előadásokhoz kapcsolódó prezentációk:

Kapcsolódó oldalak
Tehetségháló
Könyvtárporta - Fővárosi oktatási intézmények könyvtári oldala
EU-s MFPI-projektek
MFPI Weszely Galéria
Egész életen át tartó tanulás program - Leonardo da Vinci
Agressziókezelés